Wednesday, November 11, 2009

Cele mai bune produse care nu au fost vandute vreodata (Guest post)

De curand mi-am adus aminte de interviul unui director al diviziei sportive a unei companii de motociclete care in perioada respective spunea ca firma are planuri pe viitorii 25 de ani. In perioada respectiva firma era pe val insa de curand rezultatele au inceput sa dispara si apare logic intrebarea “De ce nu sari vreo 3-4 ani din cei planificati pentru a ajunge la un nivel tehnic foarte competitiv?”

Raspunsurile pot fi mai multe: nivelul tehnicii la ora actuala, bugetele si altele. Totusi nimic nu mi se pare mai grav ca schimbarea regulamentului. Ce se intampla cu toate inovatiile care au devenit inutile deoarece nu se mai permite folosirea unui anumit tip de motor? Din nefericire cred ca dispar fara ca cineva sa aiba ocazia sa vada cat de bune erau.

Va intrebati ce legatura are asta cu produsele noastre? (Evident aici nu vorbesc despre produsele de baza, ci doar cele de lux care ar putea incorpora noi tehnologii) As putea sa va intreb cate modele de telefoane “clasice” nu au mai fost produse pentru ca acum sunt la moda cele de tip PDA cu touch? Cati dintre producatori aveau pe piata acum un an cel mai bun telefon care il puteau produce (de tip clasic)?

Poate ar trebui sa abordam altfel problema. Un articol din 2005 spunea ca in 2006 compania Intel va face primele teste cu un procesor cu 80 de nuclee (NU este o greseala) Ce se intampla azi la 3-4 ani distanta? Cel mai evoluat procesor al companiei are 4 nuclee, iar anul viitor apar cele cu 6. Unde e diferenta de 74 la 4 ani distanta? Ar mai fi problema frecventei. De foarte multi ani procesam in jurul valorii de 3Ghz indiferent de cate nuclee avem. Am inteles ca nucleele aditionale asigura puterea de procesare echivalenta unei cresteri de frecventa insa micsorarea tehnologiei de producere ar trebui sa faca posibila cresterea frecventei.

Aici nu vad decat “progresul” servit cu lingurita. Situatia fiind aproape de monopol compania isi permite luxul esalonarii inventiilor pe o perioada foarte mare. Insa situatia nu e singulara. Ma intreb daca Nokia sau alt producator pentru pietele europene sau americane a avut vreodata in plan un model similar cu Panasonic P906i (un model aparut in 2007) si asta in perioada anterioara PDA-urilor touch. Practic azi un model similar cu P906i ar fi neviabil din punctul de vedere al telefoanelor. Acest model de telefon insa este aproape de perfectiune (avand TV tuner, fiind consola de jocuri si avand un ecran cu un contrast static de 2000:1).

E posibil ca multi producatori sa fi avut propriul model P906i insa existenta lui pe o piata a PDA-urilor si touch-urilor nu e justificata. Apare intrebarea “Cati alti producatori nu au pus in vanzare cel mai avansat produs pe care il aveau datorita esalonarii tehnologiei pe o anumita perioada?”. Probabil destul de multi.

Ar mai fi intrebarea care producatori au pus in vazare astfel de produse si cum le putem gasi? In principal aceastea sunt produsele care in perioada de inceput sunt vandute cu pierderi pentru companie sau care isi dovedesc calitatile in timp.

Printre ele am putea gasi cateva modele auto ale producatorului Toyota din anii ’80 precum AE-86 sau Supra o masina care frecvent este modificata pentru a produce 750 cai din motorul standard de 276 cai putere, mai rar pot fi intalnite modele care produc si 1200 cai putere. Continuand lista putem adauga Honda NSX dezvoltata impreuna cu masina de Formula 1 din acea perioada si care nu a suferit nici o modificare in ultimii 20 de ani, masina despre care cel care a proiectat McLaren F1 (o masina-etalon a sportivitatii anilor ‘90) spunea ca este esenta care a incercat sa o incorporeze in masina lui. Am mai putea adauga consola Playstation 3 de la Sony lansata in 2006 si care are un procesor cu 8 nuclee (probabil speriati de perspectiva celor 80 de la Intel) care si astazi e de aproximativ 5 ori mai rapid decat cele mai puternice procesoare disponibile pietii.

Daca sunteti curiosi, puteti sa va delectati uitandu-va putin la o Supra "la lucru":


Chiar daca deseori aceste produse sunt controversate si uneori puse intr-o lumina mai putin favorabila de competitori ele sunt apogeul unei tehnologii in perioada in care sunt lansate si reprezinta efortul maxim al companiei pentru acel produs.

Cate companii au trecut o “Supra” pe linie moarta pentru ca situatia financiara sau evolutia pietii nu o facea viabila? Este o intrebare deschisa care astepta o lista de companii si produse.

by X


To be continued

No comments: