Monday, April 16, 2012

Suntem sclavii marketingului sau ai propriilor afinitati?


Stau si ma gandesc, incercand sa imi dau seama daca brandurile care imi fac cu ochiul si carora le sunt fidel de ceva vreme sau carora planuiesc sa le raman loial sunt rezultatul marketingului sau al alegerilor pe care le-am facut de-a lungul timpului si care si-au dovedit, anterior, intelepciunea.

Multi dintre noi sunt dispusi sa arunce cu bani in anumite firme pentru ca au incredere ca vor beneficia de standarde inalte de calitate, preturi competititve, ori fiabilitate sporita, dar cat este adevar si cat este mit publicitar?

In numele loialitatii fata de aceste nume cu totii suntem antrenati sa cheltuim chiar mai mult decat ar fi rezonabil pentru a plati tocmai acel nume de pe eticheta. Cel mai evident exemplu este in moda, unde numele Gucci e suficient sa ii "creasca" valoarea unei bucati de textila (de foarte buna calitate, fara dubiu) cu sute, pana la mii de euro, valoarea intrinseca a bunului respectiv ramanand cu mult in urma pretului exagerat de amorul artei.

Poate ca ar trebui sa ne simtim ofensati sau macar oarecum manipulati si totusi inchidem ochii si deschidem portofelele, ca niste catelusi bine dresati si cuminti ce ne aflam, dar intrebarea mea este "pana cand?!".

Cat timp ne vor mai convinge ca o piesa (de masina, de calculator sau vestimentara) merita sa fie platita in plus pentru ca eticheta are o anumita culoare sau un anumit logo, desi produsul de langa are exact aceleasi calitati si proprietati, doar ca nu a avut "fericirea" de a purta sigla unei firme de renume?

Nu va asteptati sa va dau eu raspunsul, dar cred ca merita sa ne punem serios intrebarile astea si sa constientizam ca reprezinta o problema a lumii moderne, acum poate mai atenuat sau acum cu atat mai mult, pe fondul crizei ce pare sa nu se mai termine si pe care cu totii speram sa o depasim cu bine.

Just think about it...

No comments: