Sunday, May 24, 2009

Romania...in filme


Indiferent ca sunteti sau nu cinefili, daca nu cumva stati in varf de munte unde nu ajunge nici radio-ul, mai devreme sau mai tarziu ati vazut si ceva filme. Si nu orice fel de filme, ci filme in care apare mentionata si tarisoara noastra.

Hai sa ne gandim un pic cum am auzit/vazut Romania in filmele respective:

1. Un asa-zis roman care apare ori beat (de la prea multa vodca - e prea greu de tradus tuica in engleza) si care DACA vorbeste in engleza (pentru cei din State in americana) are un puternic accent rusesc, de zici ca e venit direct de la "Mother Russia", nicidecum din peninsula Balcanica. Eu inteleg ca am facut parte din "blocul estic" sau cum naiba s-o mai fi numit, dar nu inseamna ca suntem niste bolsevici care au facut scoala cu Stalin si au invatat engleza tradusa din cartile lui Lenin. Ce-i drept, reversul medaliei spune alta poveste. Daca aruncam o privire prin discursurile prezidentiale (iar aici nu pun nume pentru ca e general valabil), le dam dreptate, ba chiar le multumim ca nu au copiat intrutotul ineptiile debitate de conducatorii nostri. Dar chiar si asa, alesii nostri nu sunt exponentii intregului popor. Poate ca da bine la TV daca romanii sunt pusi in aceeasi oala cu toate tarile fost comuniste, ca sa le arate americanilor ca "pericolul" e inca real si sa nu cumva sa ajunga si ei ca noi: niste epave ruinate de vodca, vai de viata noastra, care de-abia daca leaga 2 cuvinte intr-o limba de circulatie internationala si chiar si alea cu un accent greu inteligibil (nu le spuneti, dar inlocuind vodca cu whiskey-ul si limba de circulatie internationala cu franceza, chiar sunt si ei precum descrierea mea!). Desi ar mai fi multe de zis, prefer sa trec la punctul urmator si poate voi continua ideea  mai tarziu.

2. Daca e vorba de horror...atunci sa fie despre vampiri. Si daca vorbim despre vampiri, sa nu-l uitam pe "tata lor", nea Dracula. Nu putine au fost datile cand l-am blestemat pe Bram Stoker cu romanul lui cu tot si nu pentru ca nu ar fi fost o poveste interesanta si o ecranizare reusita (cel putin unele variante), dar pentru ca asa am ajuns noi sa fim cunoscuti pe intreg mapamondul: rudele indepartate ale unei creaturi infricosatoare...producatorii de vampiri... Adevarul este ca nu sarmanul scriitor e de vina. Ba dimpotriva, merita felicitat pentru un roman foarte reusit. Dar nu asa mi-as fi dorit sa castigam notorietate in lumea-ntreaga.

3. De cate ori e nevoie de un "punct negru" pe harta, o locatie misterioasa despre care se stiu prea putine - daca nu deloc - informatii, dar este, totusi, oarecum civilizata, unde aterizeaza tinta de aproape fiecare data? In Romania. Poate nu am fost destul de explicit. Sa va dau un exemplu: "animalul ala - o creatura, de obicei, fictiva n.a. - provine dintr-o rasa salbatica ce traieste numai intr-o zona restransa, undeva in Europa...cred ca in nordul Transilvaniei, parca in Romania." Exemplul meu e pur demonstrativ. Nu am auzit in nici un film fraza respectiva, dar sunt destule variante ale ei, ca sa imi sustina teoria.

4. Ca sa nu ajung si eu ca Michael Moore (vezi Fahrenheit 911, Bowling for Columbine sau Sicko) o sa prezint si o alta latura a problemei...ceva...aproape pozitiv. Sunt destule filme care au fost filmate in Romania. Si nu ma refer la ultimele chixuri filmate prin studiourile de la Buftea, cu actori demult fumati si/sau cu scenarii pe care compozitia stangace a unui copil de clasa a patra le-ar putea dovedi cu usurinta, ci la filme precum Cold mountain. Pentru cei care au admirat frumusetile "landscape-ului" american si s-au gandit ca ar fi frumos sa avem western-uri si noi pe aici...daca nu stiati, va spun eu: tot peisajul respectiv e "Made in Romania"! Bineinteles ca nu avea cum sa se desfasoare actiunea aici, la noi, dar ar fi fost dragut daca i s-ar fi facut un pic mai multa publicitate, sa stie omul ca nu America a produs asa frumusete, ci plaiurile...hai sa o zic...mioritice.

5. De dragul articolelor care incap pe o singura pagina, o sa inchei cu acest ultim punct. Nu cred ca e roman care sa nu fi auzit de Marcel Iures sau Maia Morgenstern si asta nu e lucru putin, dar trebuie sa luam in seama faptul ca de ei au auzit cam toate marile nume de la Holywood. De ce? Poate pentru ca talentele lor actoricesti, combinate cu engleza (poate) impecabila si (sigur) fara accent "di rusnac", au permis sa acceada in "clubul" select al marilor actori de pe scena holywoodiana. Ma intreb, totusi, cati dintre americani stiu ca aceste doua "produse" impreuna cu cateva alte nume care nu imi vin acum in minte sunt, de ipse si de facto romani.

De ce toata aceasta polologhie? Nu stiu. Probabil pentru ca tocmai am vazut un episod din Familia Simpson in care se spunea despre un film ca este "winner of the prestigious Romanian award, the Golden Bucket". Probabil ca a fost picatura care a umplut paharul. M-am saturat sa vad ca suntem prezentati denaturat in filme! M-am saturat sa vad ignoranta crasa a americanilor de la care, ce-i drept, nu ar trebui sa avem pretentii, ca, vorba aia: daca nu sunt in stare sa isi cunoasca istoria (aia scurta, cat e...de doar 517 ani) si cultura lor, ce pretentii sa mai avem sa fi auzit sau sa stie de Romania and what we're all about?

Cred ca am mai zis-o intr-un articol, dar o sa o zic oricum:

God forgive their STUPID souls!

No comments: